رازهای پرچم کشورهای جهان

تا به حال با خودتان فکر کرده اید که رنگ ها، نشانه ها و نماد هایی که در پرچم کشورها استفاده شده به چه معناست؟ با مشاهده پرچم کشورهای مختلف، قطعاً سؤالاتی درباره رنگ‌ها و علائم به کار رفته در پرچم ها پیش می آید که یافتن پاسخ آنها می تواند، بسیار جالب و جذاب باشد. در ادامه برخی از مهم ترین رازهای پرچم کشورهای جهان را بیان خواهیم کرد تا با این حقایق عجیب آشنا شوید.

 

حقایقی جالب درباره پرچم کشور‌های مختلف از منظر عمومی

اطلاعات جالب درباره پرچم کشورهای جهان را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. بخشی از این اطلاعات به رنگ‌های به کار رفته در پرچم‌ها مربوط می شود و بخشی دیگر نکات جالبی را درباره نشانه‌ها و نمادها مطرح می کند. شما می توانید از طریق سایت چاپ مهام از قیمت چاپ پرچم اطلاع پیدا کنید.

 

رازهای پرچم کشورهای دنیا از نظر اشکال و سمبل ها

برخی از سمبل‌ها از نظر معنا و مفهوم منحصر به فرد بوده و به موضوع خاصی درباره پرچم یک کشور اشاره دارند؛ اما برخی از آنها تا حد زیادی عمومی بوده و به میزان بالایی در پرچم کشورها استفاده شده اند. در این قسمت تلاش کرده ایم، رایج ترین این نشانه ها را معرفی نماییم.

ستاره

نقش ستاره و صورت های فلکی، نماد انرژی محسوب می شوند؛ مخصوصاً اگر ظاهر آسمان شب را تداعی کنند. سمبل ستاره در پرچم کشورهای زیادی از جمله آمریکا، برزیل، استرالیا و نیوزلند دیده می شود.

ماه

رازهای پرچم ها - تونس

سمبل ماه معمولاً به شکل هلال بر روی پرچم ها مشاهده می گردد. این تصویر به الهیات اشاره دارد؛ به خصوص اگر در کنار ستاره ها دیده  شود. هلال ماه، بیشتر بر روی پرچم کشورهای اسلامی دیده می شود؛ به عنوان مثال از ترکیه، سنگاپور و تونس نام می بریم.

 

خورشید

رازهای پرچم ها - ژاپن

خورشید را می توان نمادی از اتحاد و انرژی دانست. این نماد به اشکال گوناگون در پرچم کشورهای مختلف دیده می شود و در هر مورد مفهوم خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال دایره ساده قرمز رنگ درج شده روی پرچم زمینه سفید ژاپن به سرزمین آفتاب و طلوع خورشید از شرق اشاره دارد.

 

مثلث

در برخی موارد، مثلث به تثلیث در مسیحیت (پدر، پسر، روح القدس) اشاره دارد؛ اما در بعضی از پرچم ها به معنای قدرت است. از جمله پرچم های دارای نماد سه گوش می توان به سودان، ساموا و باهاما اشاره کرد.

 

مربع

رازهای پرچم ها - سوئیس

مربع، یک شکل هندسی با چهار ضلع و زاویه برابر است. شاید به همین دلیل به عنوان نماد برابری و تعادل در پرچم کشورهای جهان به کار می رود. جالب است، بدانید که تنها پرچم های سوئیس و واتیکان، مربع شکل هستند.

 

صلیب

از قرن چهارم میلادی به بعد صلیب، بیشتر به عنوان یک نماد مذهبی شناخته شد؛ پیش از آن، این علامت به چهار جهت اصلی جغرافیایی اشاره داشت. سوئد، سوئیس و نروژ از جمله پرچم های دارای نماد صلیب هستند.

 

حیوانات

رازهای پرچم ها - سریلانکا

حیوانات از جمله نمادهای خاصی هستند که برای پرچم کشورها استفاده می شوند. در برخی موارد، تصویری از پرنده ملی یک کشور بر روی پرچم آن مشاهده می گردد و به میراث کشور اشاره دارد؛ به عنوان مثال تصویر پرنده کندور (در رشته کوه‌های آند زندگی می‌کند) بر روی پرچم اکوادور وجود دارد.

از دیگر پرندگانی که به عنوان سمبل در پرچم‌ها دیده می شوند، می توان به شیر (نماد قدرت و شجاعت) در پرچم سریلانکا و عقاب دوسر در پرچم آلبانی، اشاره کرد.

برای سفارش پرچم رومیزی، اهتزاز، تشریفات و … می توانید با شماره تماس های ذکر شده تماس بگیرید.

 

راز پرچم کشورهای جهان از نظر رنگ

حقایقی جالب درباره پرچم کشور‌ها وجود دارد که به رنگ یا ترکیب رنگی آنها مربوط می شود. هر چند که رنگ‌ها در فرهنگ های گوناگون، معنای متفاوتی دارند؛ اما در ادامه به برخی از رنگ‌های بسیار رایج در پرچم کشورها اشاره کرده و مفهوم آنها را توضیح می دهیم.

قرمز

قرمز یکی از رنگ‌هایی است که به میزان بسیار بالایی در پرچم کشورها استفاده می شود. مهم ترین رازهای نهفته در این رنگ را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • خون، شهادت و اشاره به افراد کشته شده در راه وطن
  • خون و زندگی
  • عشق و احساس
  • قدرت
  • خطر
  • جنگ
  • خوش شانسی (در پرچم کشور چین)

سفید

صلح و صفا، بی گناهی، خلوص و پاکی، مفاهیم اصلی رنگ سفید در پرچم کشورها هستند. گاهی اوقات این رنگ به مرگ نیز اشاره دارد.

بنفش

رازهای پرچم ها - دومینیکا

بنفش از جمله رنگ‌های خاص و نادر در پرچم کشورها به شمار می رود؛ بیشتر به معنای هیجان، ثروت، رفاه و تجمل است؛ اما گاهی اوقات به استقلال و قدرت نیز اشاره دارند. این رنگ فقط در پرچم کشورهای دومینیکا و نیکاراگوئه به چشم می خورد.

 

زرد

رنگ زرد در پرچم یک کشور، عموماً یه یک یا چند مفهوم زیر اشاره دارد:

  • تابش خورشید
  • شادی و نشاط
  • انرژی
  • حسادت
  • هشدار
  • فروتنی (بودایی‌ها)
  • رنگ سلطنتی (در چین)

آبی

نشانه آسمان و آب، سمبل آرامش، آگاهی، اعتماد، هماهنگی و وفاداری محسوب می شود.

سبز

این رنگ به خصوص در پرچم کشورهای اسلامی به کار می رود و معمولاً به مفاهیم زیر اشاره دارد:

  • طبیعت
  • رشد و باروری
  • تازگی
  • امنیت
  • صلح و هارمونی (سبز زیتونی)

طلایی

نشانه خورشید است و رنگ سلطنتی به شمار می رود.

نارنجی

نارنجی در فرهنگ هند و بودایی جایگاه ویژه ای دارد و می توان آن را نماد موارد زیر دانست:

  • سرخوشی
  • خلاقیت
  • اشتیاق
  • ایده های انقلابی
  • قدرت
  • شور و هیجان

سیاه

رازهای پرچم ها - مصر

رنگ مشکی، سمبل تاریکی و مرموز بودن است. در پرچم اغلب کشورها، نشانه مرگ به شمار می رود؛ اما در پرچم مصر به معنای تولد دوباره است.

 

حقایق جالب در مورد پرچم کشورهای دنیا

پرچم‌ها تحت تأثیر حوادث تاریخی، فرهنگی و اجتماعی همواره دستخوش تغییر شده اند. در واقع هر پرچم، داستان خاص خود را دارد؛ رنگ‌ها و نمادهای به کار رفته در آن، مفاهیم متفاوتی را تداعی می کند. در این قسمت حقایق جالبی درباره برخی از رازآلودترین پرچم کشورهای دنیا بیان می شود.

 

پرچم آمریکا

رازهای پرچم ها - آمریکا

پرچم حال حاضر ایالات متحده آمریکا از 13 نوار سفید و قرمز، به علاوه یک مستطیل آبی رنگ با 50 ستاره تشکیل شده است. 13 نوار به 13 مستعمره‌ای اشاره دارد که بر علیه بریتانیا قیام کردند و 50 ستاره، سمبل 50 ایالت آمریکا است.

 

پرچم کانادا

رازهای پرچم ها - کانادا

این پرچم از یک زمینه سفید تشکیل شده، دو نوار قرمز عمودی در طرفین و یک برگ درخت چنار به رنگ قرمز دارد. تصویر برگ چنار، سمبل محیط زیست و طبیعت است.

 

پرچم فرانسه

رازهای پرچم ها - فرانسه

این پرچم به ترتیب از راست به چپ از سه نوار عمودی به رنگ های قرمز، سفید و آبی تشکیل یافته است. قرمز و آبی، نماد پاریس و رنگ سفید به پادشاه اشاره دارد.

 

پرچم آلمان

رازهای پرچم ها - آلمان

پرچم آلمان از سه نوار افقی به رنگ های مشکی، قرمز و رنگ تشکیل شده است. این رنگ‌ ها سمبل دموکراسی به شمار می روند.

 

پرچم عربستان سعودی

رازهای پرچم ها - عربستان

زمینه پرچم عربستان سعودی، سبز رنگ است؛ در مرکز آن عبارت لا اله الا الله محمد رسول الله به همراه یک شمشیر دیده می شود. این شمشیر نماد عدالت است و نشان اولین پادشاه عربستان سعودی (عبدالعزیز بن سعود) است.

 

پرچم ترکیه

رازهای پرچم ها - ترکیه

این پرچم، قرمز رنگ است و در مرکز آن تصویر هلال ماه و ستاره به رنگ سفید مشاهده می شوند. رنگ قرمز به پیشرفت ترکیه اشاره دارد و سفید، نشان پاکیزه بودن مردم کشور است. هلال و ستاره نیز سمبل اسلام محسوب می شوند.

 

پرچم هندوستان

رازهای پرچم ها - هندوستان

پرچم هندوستان، متشکل از سه نوار افقی زعفرانی پررنگ (یا زرد مایل به نارنجی)، سفید و سبز بوده و در مرکز نوار سفید رنگ وسط آن، تصویری از یک چرخ با 24 پره به رنگ سورمه‌ای وجود دارد. این چرخ در واقع نماد آشوکا چاکرا و سمبل قانون است. در این پرچم رنگ زعفرانی به معنای میهن پرستی، رشادت و فداکاری بوده، رنگ سفید، نشان صلح، پاکی، خلوص و صداقت و سبز، نشانه سرسبزی هند، ایمان و موفقیت است.

 

پرچم چین

رازهای پرچم ها - چین

پرچم چین، قرمز رنگ است؛ در قسمت بالا و سمت چپ آن چهار ستاره کوچک در اطراف یک ستاره بزرگتر مشاهده می شوند. رنگ قرمز پرچم به انقلاب کمونیستی در این کشور اشاره دارد و ستاره های کوچک و بزرگ نشانه اتحاد مردم چین، زیر لوای حزب کمونیست است.

 

پرچم ایران

رازهای پرچم ها - ایران

در پرچم ایران، نوار افقی سبز رنگ بالا به معنای رشد و شادی، رنگ سفید، نشانه صلح و قرمز، نماد عشق و شجاعت است. کلمه الله درج شده در وسط پرچم، ظاهر گل لاله را تداعی می کند. در پایین نوار سبز و بالای نوار قرمز پرچم کشورمان، کلکه الله اکبر 11 بار تکرار شده است. این 22 الله اکبر به تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی ایران (22 بهمن 57) اشاره دارد.

 

پرچم نپال

رازهای پرچم ها - نپال

گفته می شود که پرچم نپال، قدیمی ترین پرچم رسمی دنیاست. این پرچم، تنها پرچمی است که حالت چهارضلعی ندارد. زمینه زرشکی، نوار دور آبی، تصویر سفید ماه با هشت پرتو که در هلال قرار گرفته (در بالای پرچم) و تصویر خورشید سفید، ویژگی‌های پرچم مذکور هستند.

رنگ زرشکی پرچم نپال به شجاعت مردم این کشور اشاره دارد؛ قاب آبی پرچم، سمبل صلح و بودا است. ماه نشانه اقلیم سردسیر هیمالیا، همچنین خلوص می باشد. خورشید بخش پایینی پرچم، نشانه گرما در مناطق پست جنوبی نپال به شمار رفته و به عزم مردم نیز اشاره دارد.

 

پرچم موزامبیک

رازهای پرچم ها - موزامبیک

این پرچم از سه نوار افقی سبز، سیاه و زرد تشکیل یافته و در فاصله بین این نوارها دو نوار باریک سفید دیده می شوند. نکته جالب توجه این پرچم مثلث قرمز رنگی است که عرض سمت چپ و قسمت آویز پرچم را پوشانده، تصویری از یک کلاشینکف در خود دارد.

ظاهرا‍ پرچم موزامبیک، نخستین پرچم دنیا بود که تصویری از یک سلاح گرم و جدید را در خود داشت. این سلاح به دفاع و آمادگی اشاره دارد.

 

پرچم بیکینی آتول

رازهای پرچم ها - بیکینی آتول

این پرچم به طرز عجیبی شبیه به پرچم آمریکاست؛ اما تعداد ستاره های زمینه آبی رنگ آن متفاوت بوده و علاوه بر آنها سه ستاره مشکی نیز بر روی دومین نوار (اولین نوار سفید رنگ از بالا) پرچم دیده می شود. این ستاره‌ها به جزیره هایی اشاره دارند که بر اثر تحقیقات هسته ای از بین رفته اند.

 

پرچم دانمارک

رازهای پرچم ها - دانمارک

قدیمی ترین پرچم جهان به شمار می رود که بدون تغییر مانده و سال‌هاست، به همین شکل استفاده می شود. پرچم دانمارک از یک زمینه قرمز و صلیب سفید تشکیل شده است.

 

پرچم بلیز

رازهای پرچم ها - بلیز

برای طراحی این پرچم از 12 رنگ استفاده شده است. رنگ اصلی زمینه پرچم بلیز آبی و دو نوار باریک‌تر بالا و پایین آن قرمز هستند.

جذابیت پرچم فوق بیشتر به خاطر تصویری است که در دایره سفید رنگ مرکز پرچم دیده می شود. در این دایره تصویری از دو مرد با تبر و سلاح قدیمی به همراه درختی در پس زمینه به چشم می خورد. یک تصویر سه بخشی نیز در فاصله بین دو انسان قرار گرفته که به نظر می رسد، به صنایع کشور بلیز اشاره دارند.

 

خرید پرچم کشورها از چاپ مهام

چاپ مهام، قریب بیست سال است که در حوزه چاپ و تولید انواع پرچم فعالیت می کند. این مجموعه کیفیت عالی و قیمت مناسب را در کنار هم گرد آورده، مشتری مداری را در دستور کار خود قرار داده است؛ به همین دلیل بهترین مرکز فروش پرچم کشورها به شمار می رود.

از دیگر مزایای خرید پرچم از چاپ مهام می توان به تنوع بالای محصولات، امکان سفارش پرچم در شکل و ابعاد دلخواه به تعداد بالا و تحویل در اسرع وقت اشاره کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.