پرچم ایران زمان ناصرالدین شاه

پرچم کشور عزیزمان ایران در گذر زمان متحول تغییرات فراوانی در شکل و طرح خود شده است، پرچم تشریفات ایران زمان ناصرالدین شاه نیز به صورت سه رنگ سبز و سفید و قرمز با نشان شیر و خورشید در میان آن تعریف می شود، که در این مطلب قصد پرداختن به این موضوع را داریم.

گفته می شود  پرچم کشور ایران در زمان ناصرالدین شاه  و البته در دوران قاجار از آغاز حکومت آقا محمدخان قاجار به یک شکل نبوده و برای هر مناسبت از جمله مقاصد سیاسی، دیپلماسی، نظامی، امور تشریفاتی و اداری و … پرچم های با طرح و رنگ های مختلف  وجود داشته است که به مرور زمان به یک نوعِ ثابت که دارای نشان خورشید و شیر شمشیر به دست تغییر کرده است.

پرچم ایران در زمان ناصرالدین شاه چه شکلی بود؟

پرچم ایران زمان ناصرالدین شاه به چه شکل بوده است

 

اگر به عکس پرچم ایران در دوران ناصرالدین شاه قاجار دقت کنید متوجه خواهید شد که این پرچم تلفیقی از طرح و شکل پرچم های قدیمی و امروزی است. مستطیل بودن شکل پرچم ایران در زمان ناصرالدین شاه و وجود نوارهای سبز و قرمز در طرفین آن شباهت آن به پرچم امروزی کشور را نشان می دهد چرا که در دوران قاجار برای اولین بار شکل پرچم ایران از حالت مثلثی شکل به حالت مستطیلی تغییر کرد.

وجود نشان شیر و خورشید روی پرچم ایران در دوران ناصرالدین شاه نیز حاکی از شباهت آن به پرچم های زمان های پیشین است که در زمان ناصر الدین شاه به طور خاص برخی تغییرات در طرح و رنگ پرچم ایجاد شد. قبل از ناصر الدین شاه قاجار رنگ های موجود در آن مشابه پرچم امروزی ایران است.

یکی از تغییرات اصلی پرچم ایران زمان ناصرالدین شاه و به طور کلی دروان قاجار این بود که برای اولین بار شمشیری به دست شیر ترسیم شد که به نشانه شمشیر ذوالفقار حضرت علی بوده است. یکی از تغییرات دیگری که در شکل پرچم ایران در دوره ناصرالدین شاه نمایان شد افزوده شدن یال به شیر بود که تا آن زمان وجود نداشت، هر چند با گذر زمان این دیدگاه مذهبی در رابطه با شکل پرچم جای خودش را به یک رویکرد ملی گرایانه داده و نهایتا به یک نشان شاهنشاهی تبدیل شد.

تصویر پرچم ایران در دوران ناصرالدین شاه به لطف تلاش های امیر کبیر نهایتا به طور رسمی با سه رنگ سبز و سفید و قرمز که در آن سبز به نشان اسلام، سفید به نشانه صلح و قرمز به نشانه رشادت تعبیر می شد، و وجود شیر یال دار شمشیر به دست و خورشید تثبیت شد.

 

پرچم کشور ایران در زمان ناصرالدین شاه

 

شکل پرچم ایران در دوران ناصر الدین شاه تا بخشی از حکومت پهلوی به همین شکل بوده است، پس از آن در پی تحولات تاریخی و پیروزی جمهوری اسلامی ایران پرچم به شکل امروزی  با سه نوار سبز و سفید و قرمز، و نام مقدس الله در میان و همچنین نوشته شدن 22 الله اکبر به نشانه 22 بهمن یعنی روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تغییر کرده است.

چاپ مهام یکی از مراکز معتبر چاپ پرچم از جمله پرچم های تشریفاتی،پرچم رومیزی، اهتزار و تبلیغاتی است که با تکیه بر تجربیات پیشین خود و استفاده از به روزترین دستگاه های چاپ محصولاتی با کیفیت را در زمان مقرر برای شما عزیزان فراهم می آورند.جهت سفارش و خرید پرچم میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

4.9/5 - (1032 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.